Vraag en antwoord
Wij krijgen regelmatig vragen over onze werkzaamheden, de kosten en andere praktische zaken. Hieronder vindt u de meest gestelde vragen en antwoorden.
Kan ik in de buurt parkeren?
Ja, u kunt bij ons in de straat gratis parkeren. Er is voldoende parkeergelegenheid.
Kan ik met mijn rolstoel bij jullie naar binnen?
Ja, ons kantoor is rolstoelvriendelijk.
Wat moet ik meenemen naar mijn afspraak?
Het is erg belangrijk dat u altijd uw legitimatiebewijs naar een afspraak meeneemt.
Hoe kan ik betalen?
U kunt bij ons op kantoor betalen met een betaalpas of creditcard. Ook kunnen we een factuur voor u opmaken. In uitzonderlijke gevallen is het ook mogelijk om contant te betalen. Als u dit wilt kunt u het beste van te voren even contact met ons opnemen.
Wat kan een notaris voor mij betekenen?
Een notaris helpt mensen om tot rechtsgeldige en bindende afspraken te komen. Bijvoorbeeld over de koop of verkoop van uw huis, het opstellen van een samenlevingscontract of zaken rond uw onderneming.
De notaris geeft juridisch advies en let op de belangen van alle betrokkenen. Een notaris is deskundig, onafhankelijk en onpartijdig. Afspraken legt de notaris vast in een notariële akte. Zo is voor iedereen altijd duidelijk wat de afspraken zijn. Als er later twijfel ontstaat, dan geeft de notariële akte helderheid. De notaris is deskundig en kan u altijd adviseren. Elke zaak is anders en dus maatwerk, neem daarom contact met ons op als u vragen heeft.
Waarom kan een notaris soms prijzig zijn?
“Het is toch maar een handtekening en een stempel?” De werkelijkheid hiervan ligt heel anders. Niet iedereen is gelijk en elke overdracht ook niet. Bij de overdracht van een huis heeft de notaris veel verplichte werkzaamheden. En soms loopt het door omstandigheden net even anders.
In veel gevallen gaat het om maatwerk. We moeten met verschillende scenario’s rekening houden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onaangename verrassingen in de kleine lettertjes, dat uw erfgenaam eerder dan u komt te overlijden en eventuele uitsluitingen. De situaties verschillen van woning tot woning en van persoon tot persoon.
Kan ik kosten besparen bij jullie?
Wanneer u bij ons op kantoor komt voor bijvoorbeeld het ondertekenen van uw hypotheek denkt u niet meteen aan uw testament of aan uw erfbelasting. Toch is het handig om dit bezoek te gebruiken voor een gratis controle van uw notariële documenten, zoals huwelijksvoorwaarden, testamenten of schenkingsakten. Na deze controle bepaalt u zelf of u zaken wil laten aanpassen.
Een paar voorbeelden:
In veel huwelijksvoorwaarden is afgesproken dat elk jaar wordt gedeeld wat samen verdiend is, maar in de praktijk wordt dit vaak niet uitgevoerd. Op grond van rechtspraak en nieuwe wetgeving moeten partijen dan alles delen wat er is, ook als het geld vastzit in een onderneming. Kostbare procedures kunnen het gevolg zijn. Dit is te voorkomen met advies van uw notaris. Ook kunnen oude huwelijksvoorwaarden worden aangevuld met een clausule waardoor bij overlijden minder erfbelasting betaald hoeft te worden.
Met een paar eenvoudige clausules kunt u bovendien de erfbelasting voor uw kinderen en kleinkinderen aanzienlijk verlagen. Door bijvoorbeeld een legaat op te nemen in uw testament voor kleinkinderen kan tot € 20.946 belastingvrij geld worden nagelaten aan kleinkinderen.
Stel dit soort zaken dus aan de orde bij uw bezoek, wij geven u graag advies en kunnen uw notariële documenten voor u controleren.
Heeft u nog andere vragen?
Neem dan contact met ons op.